Jak motivovat lidi ke čtení
O tom, že Ätenà ÄlovÄ›ku prospÃvá, nenà pochyb. Je to nejen Äinnost, pÅ™i které se můžeme uklidnit a odpoutat od vÅ¡ednÃho svÄ›ta, ale zároveň si tÃm také procviÄujeme naÅ¡i pÅ™edstavivost, schopnost se soustÅ™edit, paměť a také se podvÄ›domÄ› uÄÃme spisovnému jazyku a správnému pravopisu a gramatice.
Â
Â
Je tedy smůla, že dneÅ¡nà lidé, a to jak dospÄ›lÃ, tak dÄ›ti, pÅ™ÃliÅ¡ neÄtou. NamÃsto toho dávajà pÅ™ednost televizi Äi internetovým videÃm (což je v důsledku v podstatÄ› to samé). Z jejich pohledu je to pochopitelné, neboÅ¥ snadnÄ›ji udržà pozornost pÅ™i koukánà se na pohyblivé obrázky a navÃc nenà vyžadováno tolik pÅ™emýšlenÃ. O tom, jaký to má vliv na spoleÄnost jako celek, asi nenà tÅ™eba se rozepisovat.
Â
RozhodnÄ› tedy nenà na Å¡kodu se podÃvat, jak nejlépe motivovat ÄlovÄ›ka, hlavnÄ› pak dÃtÄ›, k tomu, aby si zaÄalo samo a rádo ÄÃst. V tom je totiž jeden z hlavnÃch zádrhelů – je nutné, aby vÅ¡e bylo dobrovolné. Pokud budeme potomka do Ätenà nutit, výsledky rozhodnÄ› nebudou ani zdaleka ideálnÃ. Co tedy udÄ›lat?
Â
Â
V prvnà řadÄ› je dobré mu ÄÃst již od maliÄka, jeÅ¡tÄ› než se to nauÄà samo. I poté, co tuto dovednost zÃská, bychom mu vÅ¡ak mÄ›li kupovat knihy, které odpovÃdajà jeho úrovni. Nemůžeme napÅ™Ãklad po prvňáÄkovi, který se sotva nauÄil pÃsmenka, chtÃt, aby pÅ™elouskal Moby Dicka.
Â
Zároveň bychom mÄ›li respektovat zájmy naÅ¡eho dÃtÄ›te. Bavà ho dinosauÅ™i? Dejte mu knÞku o dinosaurech. ZajÃmá se o vesmÃr? Pak mu dejte knÞku o vesmÃru. Netrapte se nad tÃm, zda by mÄ›la holÄiÄka ÄÃst o automobilovém závodnÃkovi, důležité je, že ji to bavÃ. To je totiž prvnÃm krokem k tomu, vytvoÅ™it si ze Ätenà zvyk.
Â
DÄ›ti se uÄà napodobovánÃm, takže rozhodnÄ› neuÅ¡kodÃ, když uvidà ÄÃst i vás. Dobrým nápadem je udÄ›lat si napÅ™Ãklad „Ätecà půlhodinku“, kdy si vy i váš potomek sednete do kÅ™esla Äi na gauÄ a budete si ÄÃst každý svou knÞku. Tak v nÄ›m vybudujete dobré návyky, které jej budou provázet celým zbytkem života.